فانوس

وب سایت شخصی محمد شاکری موحد

گزارش صعود به آتشکوه

چاپ

هدف برنامه: صعود قلل آتشکوه، ریزان و پرسون (3300 تا 3700 متر)

شروع برنامه: ظهر پنجشنبه، 2 اردیبهشت ماه 89

پایان برنامه: جمعه شب 3 اردیبهشت ماه

وسیله نقلیه: مینی باس

هزینه برنامه: 000/110 هزار ریال

شرح منطقه:

قلل آتشکوه، ریزان و پرسون که مقصد صعود ما در این برنامه بودند به همراه قله ساکا، از قلل نسبتا مرتفع البرز مرکزی هستند که به ترتیب 3700، 3580 و 3300 متر ارتفاع دارند. این قله ها به صورت نعل اسبی دشت گرچال (معروف به دشت هویج) را احاطه کرده اند.

دشت گرچال در شمال روستای افجه، از توابع شهرستان لواسانات در شمال شرقی تهران قرار دارد.

از شرق تهران (تهران پارس) تا روستا، در صورت عدم برخورد با ترافیک یک ساعت طول میکشد. تمام طول مسیر تا روستا آسفالته و دارای شیب مناسب بوده و برای کلیه وسائل نقلیه (حتی اتوبوس) قابل عبور می باشد.

افجه کاملا ییلاقی بوده و در بیش از 7 ماه سال دارای آب و هوای سرد می باشد. مردم این روستا میهمان نواز بوده و با کوهنوردان رفتاری توأم با احترام دارند. داخل روستا سرویس بهداشتی و مسجد که در تمام ساعات روز قابل استفاده هستند، وجود دارد.

در انتهای روستا و با عبور از رودخانه، به ابتدای جاده منتهی به دشت میرسیم. مسیر روستا تا دشت گرچال به صورت پیاده و با سرعت متوسط حدودا یک ساعت زمان می برد، مسیر تا دشت دارای جاده است که فقط مناسب عبور ماشین های شاسی بلند و دو دیفرانسیل می باشد. در این مسیر یک فروشگاه و سرویس بهداشتی و آب آشامیدنی نیز وجود دارد که روزهای تعطیل و آخر هفته باز است.

نمای قله پرسون از دشت گرچال

توضیح برنامه:

ظهر روز پنجشنبه با نیم ساعت تأخیر با یک می نی باس به سمت تهران حرکت کردیم. نفرات ثبت نامی 16 نفر بود که قرار بود 2 نفر رو در تهران سوار کنیم.

حدودهای 4 عصر، در سه راه تهرانپارس منتظر دوستان شدیم که به خاطر برخی ناهماهنگی ها این انتظار حدود یک ساعت طول کشید و در نتیجه با تأخیری 2 ساعته، ساعت 7 عصر به روستای افجه رسیدیم.

پس از آماده شدن نفرات و تقسیم وسائل گروهی بین تیم، حرکت به سمت دشت گرچال شروع شد. و یک ساعت بعد در تاریکی به دشت رسیدیم.

خود دشت مملو از آب بود (آب ناشی از آب شدن برف های زمستانی) و قابل اسکان نبود، بنابراین کمی بالاتر در روی سنگهای یخرفتی انتهای دشت برای چادرها جای مناسبی پیدا نموده و کمپ رو برقرار کردیم. دشت گرچال دارای چشمه آب آشامیدنی و سرویس بهداشتی متعلق به چوپانان محلی بوده و بهترین نقطه جهت شب مانی می باشد.

از اونجایی که شام گروهی تدارک دیده شده بود، دوستان کارها رو تقسیم کردن و هرکدوم بخشی از این مهم رو بر عهده گرفتن.

پس از آماده شدن و صرف شام، برخی به استراحت و برخی به تفریحات سالم پرداختن.

صبح روز جمعه ساعت 7 جهت حرکت تعیین شد (که با توجه به فصل، ساعت 6 بسیار مناسب تر بود).

قله آتشکوه در پشت قله ریزان واقع است و از دشت دید ندارد و طبق گفته راهنما صعود اون از قله ریزان امکانپذیر بود (البته عملا امکانپذیر نبود)، به خاطر همین تصمیم گرفته شد که ابتدا ریزان صعود شود، بعد آتشکوه و پس از اون از روی خط الرأس تا قله پرسون ادامه مسیر دهیم.

نمای قله آتشکوه از روی قله ریزان

مسیر صعود ریزان از یال بالای گوسفندسرا و سپس تراورس به سمت راست (شمال) تا رسیدن به دیواره های زیر قله و پس از اون تراورس دیواره به سمت راست (شرق) و بعد مسلط شدن بر یال منتهی به قله می باشد.

مسیر صعود ریزان، از دشت گرچال و کنار گوسفندسرا

پس از صعود ریزان و بررسی مسیر منتهی به قله آتشکوه، با توجه به زیادی مسافت و برف سنگینی که روی خط الرأس رو پوشانده بود و همچنین شیب زیاد مسیر، با مشورت با دوستان باتجربه تیم، به این نتیجه رسیدیم که امکان صعود هر سه قله در یک روز از این مسیری که ما انتخاب کردیم وجود نداره. به همین دلیل آتشکوه رو از برنامه حذف کردیم و پس از کمی استراحت روی قله و صرف تنقلات، به سمت قله پرسون (سمت راست، شرق) سرازیر شدیم. صعود ما از دشت تا قله ریزان با یک تیم 16 نفره، 3 ساعت و 15 دقیقه طول کشید.

قله ریزان

مسیر ما تا قله پرسون کاملا خط الرأسی بود. خط الرأسی که سمت شمال اون دارای انبوهی از برف (به عمق تقریبی 2 تا 4 متر) و منتهی به دشت لار، و جنوب اون خشک و منتهی به دشت گرچال.

در برخی از نقاط مسیر که خطری نداشت با صلاحدید سرپرست برخی از افراد سر خوردند که واقعا لذت بخش ترین قسمت برنامه بود.

نمای خط الرأس ریزان به پرسون از روی قله ریزان

بعد از رسیدن به گردنه بین دو قله ریزان و پرسون، بعضی از دوستان با تصمیم خودشان و اجازه سرپرست تصمیم به بازگشت به دشت و استفاده از طبیعت گرفتند و بقیه نفرات (9 نفر) به صعود ادامه دادند.

قله ریزان از میان خط الرأس ریزان به پرسون

در همین حین، پدیدار شدن ابرهایی سیاه و باران زا در افق، باعث نگرانی گردید.

پس از 30 دقیقه ادامه مسیر و رسیدن به گردنه زیر قله پرسون، ابرهای باران زا کل منطقه را پوشانده و بارش باران شروع شد، از یک طرف شوق و انگیزه صعود قله و سرخوردن رؤیایی از شیب زیاد و طولانی قله تا گردنه، و از طرف دیگر اوضاع نامناسب جوی و خطر اصابت صاعقه! پس از کش و قوس فراوان عقل و عشق، عقل پیروز میدان گشت و دستور فرود صادر شد، هرچند برای صعود قله، زمانی بیش از 20 دقیقه لازم نبود!

مسیر بازگشت به دشت از قله پرسون

در کل مسیر بازگشت به دشت باران شدید در حال بارش بود و دوستان رو مورد عنایت قرار میداد! فرود ما از قله ریزان تا دشت با احتساب 20 دقیقه استراحت در مسیر، تقریبا 3 ساعت و نیم طول کشید.

پس از رسیدن به دشت خواستیم جهت جمع کردن چادرها اقدام کنیم که با تعجب دیدیم افراد صعود کننده به دشت، به صورت ناخوانده میهمان چادرهای ما شده اند!!! (اثرات بارونه دیگه).

روز صعود ما، روز زمین پاک بود و با پیشنهاد یکی از دوستان و استقبال تیم، تصمیم به پاک سازی دشت و انتقال زباله های تلنبار شده در آن به پائین رو داشتیم و برای این کار تعداد زیادی کیسه زباله تهیه کرده بودیم؛ اما بارون نسبتا شدیدی که میبارید برنامه ما رو تحت الشعاع قرار داد و به جای پاکسازی کل دشت، اطراف کمپ خودمون رو پاکسازی کردیم و شروع به فرود نمودیم.

مسیر فرود از دشت به روستا

در روستا که بارش نداشت، توقفی یک ساعته جهت استفاده از سرویس، نماز و نهار داشتیم. و پس از اون به سمت قم حرکت نمودیم.

برنامه در ساعت 10 شب در قم به پایان رسید.

نکات قابل توجه:

بهترین و زیباترین زمان صعود، هفته دوم اردیبهشت ماه می باشد.

افرادی که قصد صعود قله آتشکوه رو دارند جهت شب مانی باید از مسیر پاکوب سمت چپ دشت ادامه مسیر داده و پس از حدود 2 ساعت، در منطقه صافی که کنار یال منتهی به خط الرأس ساکا – آتشکوه قرار دارد، شب مانی نمایند. آن نقطه فاقد آب آشامیدنی هست ولی زمان صعود روز بعد رو تا حدود خیلی زیادی کاهش میده.

مسیر صعود مستقل قلل آتشکوه و ساکا از دشت (نما از روی قله ریزان)

کسانی که قصد صعود یک روزه این قله ها رو دارن، مناسب هست که دو قله ساکا و آتشکوه رو در یک روز و ریزان و پرسون رو در یک روز دیگه و به صورت جداگانه صعود کنند.

• عليرضا  - 'گزارش
    سلام سلام
    اقاي شاكري گزارش خيلي خوبي بود ممنون
    ;))
  • سحر السادات مجاب
    سلام .
    جالب بود.
    يعني شما آخرش آتشكوه رو نزديد(؟!)
    راستي!
    آقا كم ببنديد به ما! :دي
    جواب كامنتتون رو تو وبلاگم دادم ;)
    موفق باشيد:)
    یه راهنمای مناسب برای صعود
    اما در مورد برگشت از پای قله:
    سرپرست کارش و تصمیمش درست بود
    اتفاقا هفته گذشته یکی از مربیان کوهنوردی در مورد صاعقه و رعد و برق صحبت می کرد که تایید قاطع حرکت شما بود
    اما این ها دلیل نمیشه که داغ اون سرسره به دلمون نمونده باشه!!!
    به امید دیدار در کوهستان...
  • محمد  - بخشنامه عجيب و غريب
    آقا كم آپ شدين!؟
    چه خبر عجيبي ديدم روي سايت گروه مهر
    دليل اين بخشنامه چي بوده اونوقت؟!!!
    --------------------------
    برنامه به درد بخور نرفتیم عزیزم. به خاطر همین ارزش آپ نداشته.
    دلیل بخشنامه هم رونق هرچه بیشتر مراسم عزاداری نیمه خرداد بوده ظاهرا
  • محمد گائینی  - تشکر
    درود بر جناب شاکری بزرگوار
    بسیار ممنونم از پیام تبریکتون
    اگر موفقیتی حاصل شده با یاری شما دوستان همنورد بوده
    به امید دیدار
  • پریسا کارگر
    سلام روزتون بخیر در مورخ 27/3/89 برای صعود به قله ریزان رفتیم . مسیر عبور از تخته سنگها بسیار دشوار و از اون دشوار تر بازگشت از روی دو تخته سنگ به سمت پائین بود که خوشبختانه با موفقیت انجام شد . می خواستم بدونم درمسیر صعود به آتشکوه هم می بایست از تخته سنگهای مشابه عبور کرد یا راههای متفاوت وجود دارد چون چند سال پیش دو تن از دوستان آتشکوه رو صعود کرده بودند اما می گفتند پرتگاه ها و سنگهای سست زیادی داره و احتمال میدادند که راهنما راه رو اشتباه رفته از راهنمائیتون ممنون می شم :D

-------------------------
    با سلام، مسیر صعود آتشکوه، به کلی با ریزان متفاوت هست و اصلا درگیری با سنگ نداره.
    هرچند ریزان هم از اون مسیری که ما صعود کردیم، درگیری آنچنانی با سنگ نداشت و بسیار ساده بود.
    به زودی مسیر ثبت شده توسط جی پی اس رو آپلود خواهم کرد.
  • عرفان فکری  - دعوت

:D:angry::angry-red::evil::idea::love::x:no-comments::ooo::pirate::?::(
:sleep::););)):0
Security
کد آنتی اسپم نمایش داده شده در عکس را وارد کنید.