فانوس

وب سایت شخصی محمد شاکری موحد

تحقیقی جدید در زمینه استفاده از باتون

چاپ

3 ژوئن 2010 مطالعه ای که توسط اساتید دانشگاه نورث اومبریا انجام شد برای اولین بار نشان داده است که باتون ها به حفظ عملکرد ماهیچه کوه پیماها کمک می کند و در عین حال بطور قابل توجهی درد روزهای بعدی کوه پیمایی را می کاهند.

 

 

در این مطالعه، 37 مرد و زن ورزشکار به دو گروه با تناسب اندام برابر تقسیم شدند و از آنان خواسته شد به کوه اسنودون، مرتفع ترین کوه انگلستان و ولز صعود کنند و فرود آیند. در میان یک گروه باتون توزیع شد و نحوه استفاده از آن به آنان آموزش داده شد، در حالیکه گروه دیگر بدون باتون کوه پیمایی کردند. هر دو گروه در شب قبل غذایی مشابه خوردند؛ صبحانه ای مشابه صرف کردند، بار هم وزنی را حمل کردند و در طی صعود و فرود استراحت های برنامه ریزی شده مشابهی داشتند.

ضربان قلب شرکت کنندگان و perceived exertion rating   هر فرد در طی کوهپیمایی ثبت شد. سپس در پایان کوه پیمایی، و در فواصل 24، 48 و 72 ساعت پس از آن آسیب و عملکرد ماهیچه از طریق تست های مختلف ارزیابی شدند.

نتایج نشان دادند گروه استفاده کننده از باتون، درد ماهیچه بسیار کمتری داشتند. این گروه توان از دست رفته کمتر و بهبودی سریعتر بلافاصله پس از کوه پیمایی در مقایسه با گروه کنترل داشتند. دردی که توسط خود افراد ارزیابی شد در 24 ساعت در هر گروه بالا رفت اما در گروه باتون دار هم در این زمان و هم در 48 ساعت بطور قابل توجهی پایین بود. به علاوه، سطوح آنزیم کراتین کیناز (که نشان دهنده آسیب عضله است) در زمان 24 ساعت در گروه بدون باتون بسیار بیشتر بود، در حالیکه سطوح آنزیم گروه باتون دار نزدیک به سطوح قبل از راهپیمایی بود. این امر نشان می دهد که آسیب ماهیچه ای که داشتند قابل اغماض بود.

تولید کنندگان باتون اظهار داشته اند که باتون ها می توانند نیروهای وارد بر مفاصل پایین بدن را تا 25 درصد کاهش دهند. اما، تحقیق موجود محدود به آزمایشگاه یا مکان های بیرون غیر کوهستانی، نظیر پیست های دومیدانی بوده است، و تنها بر بررسی های بیومکانیکی در زمینه فشار بر مچ پا، زانو و مفصل ران متمرکز بوده است. این اولین مطالعه مستند در مورد تاثیر باتون ها در محیط هایی است که این وسیله برای آن طراحی شده اند.

دکتر گلین هواتسن، مسئول انجام مطالعه می گوید: " نتایج، مدرک قوی را ارائه می کنند که باتون ها دامنه آسیب ماهیچه را، در طی کوه پیمایی یک روزه، تقریبا تا نقطه محو کامل کاهش می دهند.

جلوگیری از آسیب وارد بر عضله احتمالا انگیزه (فرد) را بهبود می بخشد و بدین خاطر باعث می شود افراد به مدت طولانی تری از فواید ورزش بهره برند. احتمالا مزیت مهمتر آن است که فواید توام استفاده از باتون در کاهش فشار به قسمت های پایین بدن، افزایش ثبات و کاهش آسیب ماهیچه می تواند به اجتناب از آسیب در روز های بعد از راهپیمایی هم کمک کند.

اغلب افت زمان واکنش و حس وضعیت، همراه با عضله های آسیب دیده است که سبب افتادن و لغزیدن می شود که می تواند منجر به آسب بیشتر در زمین کوهستانی یا ناهموار شود. این یافته ها به طور خاص کاربرد قوی برای ورزشکارانی دارد که می خواهند فعالیت چند روزه در زمین های کوهستانی انجام دهند."

منبع :

 http://www.sciencedaily.com 

releases/2010/06/100602121000.htm  

مترجم : فریدون شیرمحمدلی

  • فروغ
    عالی بود . من هم شنیده بودم والبته امتحان هم کردم ولی چون به دستم فشار زیادی میاره و بعدن تحمل دردش رو ندارم بیشتر وقتها استفاده نمیکنم.
  • سحر
    راست میگند این بندگان خدای دانشمند !
    البته میومدن از خوده من میپرسیدن بهشون میگفتم چقدر تفاوته ... :دی
    واسه امثال شما که یه جورایی فرق نمیکنه با کدوم مورد باشید
    اما مثه من تفاوتش رو کاملا حس میکنم !!!
  • محمد گائینی
    درود بر جناب شاکری بزرگوار
    اتفاقا شمال شرقی رو دوستان دیگه هم پیشنهاد کرده بودند
    پیشنهاد وسوسه برانگیزیه
    هر چند نامهربانی های دماوند شروع شده اما در رکاب خواهیم بود هر زمان که اراده کنید
    کمبود زمان مهم ترین عامل عدم استفاده از چت بود که گفتم
    خدا برامون نگه داره ایمیل و وبلاگ ها رو...
  • علی شریفی  - مطلب خوبی بود
    با سلام
    بله همینطور هست که شما فرمودین و باتوم یا به عبارتی باتون از اهمیت بالایی جهت جلوگیری از فشار های زائد به زانوها و ایجاد تعادل برخوردار هست.
  • احد یاریاب  - ابرازتشکر
    باسلام ، ازسایت شما بازدیدکردم خوشبختانه مطالب ارزنده وعلمی را ملاحظه نمودم امیدوارم که در کار خود موفق باشید.
    احدیاریاب مدیرعامل موسسه کوهنوردی وزیست محیطی اوج سبز و مدیرکانون دوستداران طبیعت میثاق
  • محمود مدادي
    محمد جان عالي بود خيلي به دردم خورد فقط لينك مرجع باز نميشه فكر كنم ناقص باشه . اگه لطف كني لينك اصل مطلب رو بذاري خيلي خيلي مچكرم
نوشتن نظر
Your Contact Details:
نظر:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img]   
:D:angry::angry-red::evil::idea::love::x:no-comments::ooo::pirate::?::(
:sleep::););)):0
Security
کد آنتی اسپم نمایش داده شده در عکس را وارد کنید.