فانوس

وب سایت شخصی محمد شاکری موحد

پروژه‌ی سیمرغ

✨✨اطلاعیه ✨✨

دوستان و همنوردان عزیز...

به اطلاع می‌رساند، فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی پروژه‌ای با نام "سیمرغ" رو در فعالیت‌های کوهنوردی تعریف کرده که طی اون، افرادی که دوست دارن "بلندترین قله‌ی همه‌ی استان‌ها" رو صعود کنن، اگر این کار رو طبق ضوابط و دستورالعملی که فدراسیون مشخص کرده انجام بدن و مستنداتش رو به فدراسیون ارسال کنن. موفق به دریافت نشان "سیمرغ" شده و در جشنی که هر دو سال یک بار به این مناسبت برگزار خواهد شد، از اونها تقدیر به عمل خواهد اومد.

ایده‌ی صعود سی و یک قله‌ی بلند سی و یک استان کشور، فارغ از پروژه و نشان فدراسیون، ایده‌ای هست که برای خیلی از کوهنوردان جذاب بوده و علاقه‌مند به اجرای اون هستن؛ اما به واسطه‌ی مشکلات مختلفی که انجام این کار داره مثل دوری زیاد مسیر برخی از این قله‌ها، ناشناخته بودن مسیرهای دسترسی و صعودشون، نداشتن همنورد، هزینه‌ی بسیار بالای صعود انفرادی، امنیت منطقه‌ی صعود و... باعث شده که موفق به انجام این کار نشن...

من (محمد شاکری موحد) تصمیم گرفتم برای رسیدن به آرزوی خودم و برخی از دوستانم که قبلا ابراز تمایل کرده بودن، با همکاری باشگاه کوهنوردی مهر و آژانس کوله‌پشتی، نسبت به سرپرستی، برنامه‌ریزی، هماهنگی و اجرای صعود تمامی این قله‌ها اقدام کنم.

چنانچه دوستانی هستن که قصد انجام این کار رو داشته و تمایل دارند که به این پروژه بپیوندن؛ لطفا با آی دی تلگرامی @Mohammadeshakeri تماس بگیرن تا در گروه تلگرامی که بدین منظور ایجاد شده، عضو بشن و از جزئیات و نحوه‌ی اجرای پروژه مطلع بشن.

برای شرکت در برنامه‌های این پروژه الزامی به شرکت در همه‌ی صعودها نیست و هر کسی میتونه بسته به توانایی و علاقه‌اش، در هر صعودی که مایل هست شرکت کنه (با رعایت الزامات فنی در مورد برخی صعودهای خاص).

لطفا این پیام رو در سایر گروه‌ها و کانال‌های مرتبطی که عضو هستید و فکر می‌کنید براشون مفید هست،‌ بازنشر بدید.

با تشکر - محمد شاکری موحد

مدرس رسمی فدراسیون کوهنوردی و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی

 

اجتناب از رعد و برق

چاپ

اجتناب از رعد و برق

حوادث مربوط به رعد و برق به طور متوسط سالیانه 200 نفر را به کام مرگ می‌کشد. افرادی که در مکان‌های مرتفع و روباز هستند، به خصوص سنگنوردان و کوهنوردان که ابزار فلزی به همراه دارند، بیشتر در معرض خطر می‌باشند.

با یک آشنایی ابتدایی در مورد خطرات رعد و برق، می‌توانید از خطرهای مرگ‌آور این حادثه‌ی طبیعی جلوگیری کنید.

ادامه مطلب...

جان پناه بی پناه!

چاپ

در تعطیلات پایان هفته گذشته بود که به اتفاق گروه کوهنوردی مهر موفق به صعود قله دارآباد شدیم.

وقتی به قله رسیدیم با صحنه تعجب برانگیزی روبرو شدیم، جانپناه قله دارآباد که قبلا بارها و بارها در صعودهای مختلف پناه جان ما شده بود، به صورت مخروبه و بی پناه درآمده بود!

 

 

ادامه مطلب...

تحقیقی جدید در زمینه استفاده از باتون

چاپ

3 ژوئن 2010 مطالعه ای که توسط اساتید دانشگاه نورث اومبریا انجام شد برای اولین بار نشان داده است که باتون ها به حفظ عملکرد ماهیچه کوه پیماها کمک می کند و در عین حال بطور قابل توجهی درد روزهای بعدی کوه پیمایی را می کاهند.

 

 

در این مطالعه، 37 مرد و زن ورزشکار به دو گروه با تناسب اندام برابر تقسیم شدند و از آنان خواسته شد به کوه اسنودون، مرتفع ترین کوه انگلستان و ولز صعود کنند و فرود آیند. در میان یک گروه باتون توزیع شد و نحوه استفاده از آن به آنان آموزش داده شد، در حالیکه گروه دیگر بدون باتون کوه پیمایی کردند. هر دو گروه در شب قبل غذایی مشابه خوردند؛ صبحانه ای مشابه صرف کردند، بار هم وزنی را حمل کردند و در طی صعود و فرود استراحت های برنامه ریزی شده مشابهی داشتند.

ضربان قلب شرکت کنندگان و perceived exertion rating   هر فرد در طی کوهپیمایی ثبت شد. سپس در پایان کوه پیمایی، و در فواصل 24، 48 و 72 ساعت پس از آن آسیب و عملکرد ماهیچه از طریق تست های مختلف ارزیابی شدند.

نتایج نشان دادند گروه استفاده کننده از باتون، درد ماهیچه بسیار کمتری داشتند. این گروه توان از دست رفته کمتر و بهبودی سریعتر بلافاصله پس از کوه پیمایی در مقایسه با گروه کنترل داشتند. دردی که توسط خود افراد ارزیابی شد در 24 ساعت در هر گروه بالا رفت اما در گروه باتون دار هم در این زمان و هم در 48 ساعت بطور قابل توجهی پایین بود. به علاوه، سطوح آنزیم کراتین کیناز (که نشان دهنده آسیب عضله است) در زمان 24 ساعت در گروه بدون باتون بسیار بیشتر بود، در حالیکه سطوح آنزیم گروه باتون دار نزدیک به سطوح قبل از راهپیمایی بود. این امر نشان می دهد که آسیب ماهیچه ای که داشتند قابل اغماض بود.

تولید کنندگان باتون اظهار داشته اند که باتون ها می توانند نیروهای وارد بر مفاصل پایین بدن را تا 25 درصد کاهش دهند. اما، تحقیق موجود محدود به آزمایشگاه یا مکان های بیرون غیر کوهستانی، نظیر پیست های دومیدانی بوده است، و تنها بر بررسی های بیومکانیکی در زمینه فشار بر مچ پا، زانو و مفصل ران متمرکز بوده است. این اولین مطالعه مستند در مورد تاثیر باتون ها در محیط هایی است که این وسیله برای آن طراحی شده اند.

دکتر گلین هواتسن، مسئول انجام مطالعه می گوید: " نتایج، مدرک قوی را ارائه می کنند که باتون ها دامنه آسیب ماهیچه را، در طی کوه پیمایی یک روزه، تقریبا تا نقطه محو کامل کاهش می دهند.

جلوگیری از آسیب وارد بر عضله احتمالا انگیزه (فرد) را بهبود می بخشد و بدین خاطر باعث می شود افراد به مدت طولانی تری از فواید ورزش بهره برند. احتمالا مزیت مهمتر آن است که فواید توام استفاده از باتون در کاهش فشار به قسمت های پایین بدن، افزایش ثبات و کاهش آسیب ماهیچه می تواند به اجتناب از آسیب در روز های بعد از راهپیمایی هم کمک کند.

اغلب افت زمان واکنش و حس وضعیت، همراه با عضله های آسیب دیده است که سبب افتادن و لغزیدن می شود که می تواند منجر به آسب بیشتر در زمین کوهستانی یا ناهموار شود. این یافته ها به طور خاص کاربرد قوی برای ورزشکارانی دارد که می خواهند فعالیت چند روزه در زمین های کوهستانی انجام دهند."

منبع :

 http://www.sciencedaily.com 

releases/2010/06/100602121000.htm  

مترجم : فریدون شیرمحمدلی